یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

یک روزنامه عرب زبان در مطلبی با طرح سؤالاتی درباره چگونگی دستیابی ویکی‌لیکس به اطلاعات محرمانه وزارت خارجه آمریکا و اینکه چه گروهی در پشت این پایگاه اینترنتی قرار دارد، به ابراز تردید درباره این بازی جدید آمریکا پرداخت.

اسناد ویکی لیکس

روزنامه تشرین سوریه در مطلبی با عنوان« باز هم ویکی‌لیکس» می‌نویسد: این بار این پایگاه اینترنتی اسنادی را از وزارت امورخارجه آمریکا منتشر کرد و باز هم سؤالاتی را به‌ناچار طرح می‌کنیم و آن اینکه چگونه ممکن است که این مقدار زیاد از اطلاعات به این پایگاه اینترنتی که مقرش در اروپا ست یعنی جایی که هم‌پیمان آمریکا به شمار می‌رود و در موضوعات امنیتی با دولت آمریکا مشترکاتی دارد و دوطرف با هم ائتلافات نظامی و سیاسی دارند، نفوذ یافته باشد؟

تشرین در ادامه نیز به طرح پرسش‌های خود ادامه می‌دهد و می‌نویسد: بار دیگر ناچاریم که برخی سؤالات را با صرف‌نظر از صحت این اسناد مطرح کنیم و آن اینکه چگونه برای یک شخص یا یک مؤسسه یا حتی یک کشور ممکن است که به وزارت امورخارجه کشوری بزرگ مانند آمریکا نفوذ کند و به این میزان زیاد از اسناد و مدارکی دست یابد که بسیاری از آنها مربوط به تحولات روز دنیا هستند و همچنان در دست تهیه هستند؟ و چگونه این نفوذ ممکن است وقوع یافته باشد آن هم به دور از نیروهای امنیتی که برای حفظ اطلاعات سری گماشته شده‌اند؟

حال سؤال دیگر این است که چگونه تا‌کنون و بعد از انتشار این همه اطلاعات این پایگاه اینترنتی در معرض حادثه یا سرقتی قرار نگرفت و حتی علیه آن دادخواستی تنظیم نشد و این نکته جای بسی تأمل دارد که چه گروهی می‌تواند در پس این اسناد و این پایگاه اینترنتی قرار گرفته باشد؟

تشرین در ادامه می‌نویسد: در هرحال این اسنادی که در پایگاه ویکی‌لیکس منتشر شده است تنها برای اطلاع‌رسانی نبوده بلکه بهتر است صحت و سقم آن مورد بررسی قرار گیرد.

از سوی دیگر این پایگاه در‌حال حاضر یک پایگاه مهم به‌شمار می‌رود نه به این علت که اسنادی را فاش کرده و نه به این علت که مقدار این اسناد بسیار زیاد بود و همچنین نه به این علت که منبع این اسناد دولت آمریکا بوده بلکه به این علت که این پایگاه بحث و جدل‌های گسترده‌ای را در سطح جهان برانگیخت از جمله اینکه چهره واقعی کشورهایی که ادعای آمادگی انتشار دمکراسی و آزادی را در جهان داشتند اما در مسیر آن ویرانی‌هایی را به‌جای گذاشتند مانند آنچه در افغانستان و عراق شاهد آن هستیم، بر ملا کرد.

تشرین در پایان مخاطبان خود را دعوت می‌کند تا با دقت هرچه تمام‌تر به اطلاعات منتشره از ویکی‌لیکس نظر بیفکنند و با استفاده از شم، افق و دید قوی سیاسی و به دور از تصورات گذشته این موضوع را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.

کد خبر 122319

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز